przekartkowane

Co jest lepsze od książki?

In Uncategorized on 30 grudnia 2012 at 12:21

Posłowie. Zdziwieni? Ja również byłem. Otóż przeczytałem książkę, która w swej treści była co najwyżej poprawna, natomiast to co znalazłem po zakończeniu opowieści – zachwyciło mnie. I natchnęło do pewnych refleksji.

furia_300Sama książka jest nie najgorszym thrillerem. Tak jak napisałem we wstępie – poprawnym. I tyle odnośnie samej fabuły, bo tym razem będzie o czym innym niż ona właśnie.

To co mnie zachwyciło w „Furii”, to fakt znalezienie po treści książki posłowia autora oraz drugiego posłowia autorstwa Christofa Kocha – profesora z Pasadeny. No, może nie sam ten fakt był zachwycający, ale to co w tych posłowiach się znalazło.

Autor – poza standardowymi zamydlaczami – naświetlił nam proces powstawania książki, określił co jest faktem, a co fikcją, opowiedział to i owo o tematyce już nie w formie sensacyjnej fabuły, a raczej w formie dziennikarskiego tekstu (tutaj kłania się i sprawdza codzienne zajęcie autora).

Profesorski wywód był zaś dokładnie tym czym być powinien. Koch zebrał do kupy wszelkie teorie spiskowe z książki, nazwał każdą „po naukowemu”, a następnie omówił „po naszemu”. Przedsięwzięcie podwójnie karkołomne. Bo kto tam by chciał po łyknięciu czytadła zagłębiać się w jakieś naukowe dywagacje? No rzecz kolejna – badania mózgu nie należą do kategorii łatwej do wyłożenia.

A jednak się udało.

Udało się, bo oba posłowia po pierwsze wyjaśniają nam to i owo z fabuły – co było wymysłem autora, a co nie. Rozjaśniało wątki, które niejednokrotnie kołaczą nam się w głowie po lekturze, bo są to rzeczy najzwyczajniej nierozwiązywalne w ramach konwencji powieściowej. A po drugie – solidna dawka wiedzy jest po prostu wartością samą w sobie.

Stąd też po raz wtóry wyrażam swój zachwyt dla tak fajnie, wartościowo i niestandardowo zakończonej książki. To było po prostu genialne!

  1. […] powiedzieć, że mamy tu rzeczywiście to co najlepsze ze stylu Grangé, nieco naukowości, jak w Furii, no i warsztat – […]

Skomentuj

